söndag 6 mars 2016

Klicka ogilla

Jag tog mig en tur i min skog i eftermiddags. Det blev en stillsam eftertänksam tur genom min skog och mina marker. Jag kollade på tillgången av ved, noterade vart det behöver röjas och gladde mig över att de planerade tallplantorna växer kraftigt. Upp emot 70-80 cm på ett år är ju klart godkänt.
Då är det tråkigt att komma in på sitt skifte och se att det finns två skoterspår som går tvärs igenom skiftet. Alla vet om det utom en, eller möjligen två personer. Man kör inte skoter över ett nyplanterat skogsskifte!
Nu ser det ut som om dessa plantor, totalt sju stycken har klarat att bli överkörda men det vet man ju först till sommaren. I alla fall känns det surt att en del struntar i lagen om att inte köra över ett skogsskifte.
Det är förbjudet att köra snöskoter på skogsmark med plant- och ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen. Skogen ska ha en medelhöjd på två meter över snötäcket för att det ska vara tillåtet att köra där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar