onsdag 2 mars 2016

Mer om en dag på fjället

Det finns ju inte bara bilder kring min dag på fjället utan också en historia. När jag vaknade så såg vädret riktigt dåligt ut. Dimman låg tät och kompakt.
Men jag hade en aning om att det kanske skulle kunna vara bättre en bit upp på fjället så jag drog iväg. När jag köpte en enkel liftbiljett sa kvinnan i biljettkassan att hon nog aldrig sålt en sådan... Kul att kunna vara lite unik i alla fall. När jag, först i kön till liften, kom fram till liftskötaren så tog han sig tid att visa via sin telefon hur det såg ut på fjället. Det var ju ingen efter mig så det gick ju bra.
- Sol och fint. Du får en bra dag, sa han
Och det fick jag. Dalen var helt igentäckt eller overcast. Men på kalfjället dit jag nu kommit med liftens hjälp var det så bra. Jag har upplevt detta en eller ett par gång förut men då knatade jag upp för egen maskin.
Det märkliga var att dimman, eller molnen liksom tornade upp sig över den höjd jag befann mig på och stod som en vägg upp mot kalfjället. Mäktigt.
Efter en dryg timmes åkning så hittade jag en plats i gränsen till fjällbjörksskogen där jag kunde hitta lä och äta medhavd matsäck. Där var det riktigt varm och skönt trots att det var första mars.
Senare när jag skulle åka ned så började det att dra igen. Dimman kom från fjället och från skogen. Hade jag inte varit nära liften igen och det skulle blivit helt igentäppt så hade det blivit problem. Nu hade jag sikt hela tiden men det var nog på håret, trots allt.
Sammanfattningsvis; en magiskt fin dag på kalfjället. Mer sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar